Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ), Nijmegen
Openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRGZ) is opgericht op 1 januari 2004 en bestaat uit de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid (RBGZ), de gemeenschappelijke Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Gelderland-Zuid (GHOR) en de Regionale Ambulancevoorziening Gelderland-Zuid (RAV). De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid op een aantal taken. De kernactiviteiten van de VRGZ zijn:
- Het verzorgen van de operationele dienstverlening van brandweer en ambulancezorg,
- De meldkamer
- Het voorbereiden op en bestrijden van crises en rampen
- Het ondersteunen van bovenstaande activiteiten
In het Regionaal Beleidsplan (RBP) vormt de kapstok van jaarplannen en -activiteiten. Er wordt een nieuw RBP opgesteld voor de periode 2024 - 2027 wordt - na zienswijze van gemeenteraden - in december aangeboden aan het Algemeen Bestuur van de VRGZ.
Wel zijn er landelijke ontwikkelingen bekend die beschreven worden in het RBP:
- Nieuwe wet crisisbeheersing en brandweerzorg
- Versterking crisisbeheersing
Daarnaast bestaat de VRGZ uit twee programma's: Crisis- en Rampenbestrijding (hierna: C&R) en Regionale Ambulancevoorziening (hierna: RAV). De activiteiten voor het programma C&R in het jaar 2023 - naast de kernactiviteiten- zijn:
- Actualiseren plannen: dekkingsplan brandweer, zorgprofiel GHOR en communicatieplan
- Project gebiedsgerichte aanpak natuurbrandbeheersing provincie Gelderland
- Complexe verandervraagstukken (Drie Grote Werken) komende vijf jaar realiseren en borgen
- Doorontwikkeling Nationale Openbare Orde- en Veiligheidsarchitectuur, Veilig Bouwen, Omgevingswet, informatiegestuurde veiligheid, langdurige en/of bovenregionale crises
- Verstevigen netwerkrol en versterken crisisbeheersing
De activiteiten voor het programma RAV in het jaar 2023 - naast de kernactiviteiten- zijn:
- Doorvoeren nieuwe ontwikkelingen: urgentieklassen, programma CZO Flex Level (opleidingsstelsel), digitale gegevensuitwisseling
- Monitoren personeel en schaarste materiaal en materieel
- Doorontwikkeling zorgcoördinatiecentra
(x € 1.000)
VRGZ
2024
2023
Balanstotaal
93.670
89.929
Eigen vermogen
5.759
5.928
Vreemd vermogen
87.911
84.001
Totaal exploitatie
95.923
90.696
Beuningen deelname %
3,51%
3,51%
Gemeentelijke bijdrage
1.713
1.603
Inventarisatie risico's
5.143
4.350
Weerstandsvermogen
61%
61%
Risico tekort Beuningen
71
60
Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO), Wijchen
Openbaar belang
Het Instituut Bijzonder Onderzoek Regio Gelderland Zuid (IBO) is een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Beuningen, Heumen, Berg en Dal, Druten en Wijchen. Deze gemeenschappelijke regeling is belast met de opsporing van misbruik van de Participatiewet, Ioaw, Ioaz-uitkeringen en Wmo-voorzieningen.
De sociaal rechercheurs hebben specifieke opsporingstaken in het strafrecht (horen van verdachten en getuigen, volgen, observeren en zo nodig aanhouden van personen). Daarnaast adviseren ze klantmanagers van de gemeente in niet-strafrechtelijke onderzoeken naar misbruik van de Participatiewet. Op die manier proberen we te voorkomen dat inwoners te maken krijgen met hoge terugvorderingsbedragen door fraude.De nieuwe IBO-begroting is opgesteld inclusief Btw. Dit is een verandering ten opzichte van vorig jaar.
(x € 1.000)
IBO
2024
2023
Balanstotaal
148
63
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
148
63
Totaal exploitatie
561
466
Beuningen deelname %
16,4%
18,0%
Gemeentelijke bijdrage
92
84
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Milieusamenwerking en afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN), Nijmegen
Openbaar belang
De MARN is een gemeenschappelijke regeling met acht deelnemende gemeenten in de regio Nijmegen. De gemeenschappelijke regeling behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van milieu, waaronder in ieder geval een doelmatige en milieu hygiënisch verantwoorde verwijdering van afvalstoffen. In het bijzonder houdt de GRMARN zich bezig met het aandeelhouderschap in ARN B.V.
De MARN heeft geen gronden meer in eigendom en de projectorganisatie is verdwenen. Er worden geen projecten meer door MARN verzorgd. De regeling zelf blijft in stand en richt zich op de rol van aandeelhouder en leverancier van afval aan ARN B.V. Daardoor blijven onderwerpen met betrekking tot afval een rol spelen. Het secretariaat van de GRMARN is belegd bij Dar NV.
De verkenning van de toekomst van GRMARN, mede in relatie tot de energietransitie, leidde tot de ontwikkeling van de MARN naar een MARN+. De plus staat voor een actievere invulling van het aandeelhouderschap in de ARN een het benutten van dit aandeelhouderschap bij de energietransitie. Van het uit te keren dividend wordt € 100.000 gereserveerd als werkbudget voor uitgaven in het kader van MARN+. Dit betreft de inzet om in samenwerking met ARN de energietransitie in de regio mede vorm en inhoud te geven.
(x € 1.000)
MARN
2024
2023
Balanstotaal
9.514
10.136
Eigen vermogen
7.728
8.212
Vreemd vermogen
1.786
1.924
Totaal exploitatie
302
317
Beuningen deelname %
8,00%
8,00%
Gemeentelijke bijdrage
-37
-37
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)
Openbaar belang
De ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Naast milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan de ODRN.
In de afgelopen jaren is gewerkt aan verschillende activiteiten uit de Ontwikkelagenda, die vooral waren gericht op financiën en bedrijfsvoering. De Ontwikkelagenda is inmiddels afgerond, er wordt nog verder gewerkt aan de herijking van de financieringsopzet (van output naar outcome).
Het nieuwe regionaal VTH-beleid is vastgesteld. Het opzetten van een meerjarig uitvoeringsprogramma is hier een uitvloeisel van, dit wordt regionaal opgepakt.
Door regionale uniformering van werkafspraken, de dienstverleningsovereenkomst, de mandaatregeling en de gezamenlijke voorbereiding op nieuwe wetgeving kunnen we processen efficiënter inrichten. Het doel hiervan is om ook kostenverlagend te werken.
Verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening maakt onderdeel uit van de reguliere werkzaamheden, we blijven hier op sturen. De ODRN heeft een dashboard voor de opdrachtgevers ontwikkeld (Power BI), dit dashboard bestaat uit 2 onderdelen: kosten (overzichten van de realisatie ten opzichte van het werkplan) en KPI’s. We adviseren ODRN om tot KPI ’s te komen die, in relatie tot de door ODRN uitgevoerde VTH-taken, bijdragen aan het meer in beeld brengen van de fysieke leefomgeving.
De geplande werkzaamheden van de ODRN worden jaarlijks vastgelegd in een Werkplan. Dit werkplan bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken. Op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren is voor 2024 een begroting gemaakt van de kosten. De bijdrage voor de ODRN wordt in 2024 fors verhoogd. De oorzaak hiervan is de invoering van de Omgevingswet (OW) en Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb), deze wetten worden beide per 1 januari 2024 ingevoerd. Ook zorgen de inflatie en verwachte stijging van het aantal vergunningen voor meerkosten. De financiële effecten van de OW en de Wkb blijven inschattingen. Afwijkingen in de werkelijke uitgaven kunnen groter zijn dan gebruikelijk. Ook moeten we er rekening mee houden dat de legesopbrengsten vanaf 2024 zullen dalen omdat er onder de Omgevingswet minder vergunningplichtige activiteiten zijn.Gemeente Nijmegen heeft besloten om de BRIKS taken terug te nemen. Zowel de ODRN als ook de gemeente Nijmegen hebben een kwartiermaker aangesteld die dit proces gaat begeleiden. De verwachting is dat de overdracht van de taken per 1 januari 2025 ingaan. De financiële gevolgen van de ontvlechting zijn nog niet inzichtelijk.
De ODRN verkent momenteel intensieve samenwerkingsmogelijkheden met de ODRA, zodat ze met het oog op de toekomst robuust blijven. Er wordt landelijk en regionaal gesproken over intensievere samenwerking of fusie tussen omgevingsdiensten. Door een intensievere
samenwerking op te zoeken blijven ze niet alleen robuust, maar wordt het kennis en
expertiseniveau ook vergroot.
Ten aanzien van deze ontwikkelingen wordt uitgegaan van het volgende: de personele ontwikkelingen die met deze fusie/samenwerking gepaard gaan moeten samenvallen met de ontwikkelingen binnen het Gelders Stelsel. Dit geldt ook voor de ontvlechting BRIKS taken van de gemeente Nijmegen.(x € 1.000)
ODRN
2024
2023
Balanstotaal
3.338
4.040
Eigen vermogen
104
1.057
Vreemd vermogen
3.234
2.983
Totaal exploitatie
28.892
24.186
Beuningen deelname %
8,13%
6,68%
Gemeentelijke bijdrage
2.348
1.615
Inventarisatie risico's
1.487
1.223
Weerstandsvermogen
12%
60%
Risico tekort Beuningen
68
0
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), Nijmegen
Openbaar belang
De Gemeenschappelijke Regeling GGD Gelderland-Zuid omvat veertien gemeenten. De hoofdtaak van een GGD betreft - op basis van de Wet Publieke Gezondheid - het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners op alle leeftijden. Dit doet de GGD samen met de inwoners, maar ook met partners in zorg, onderwijs, welzijn en veiligheid. Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen in de samenleving. Een gemeente moet voor de uitvoering van gezondheidstaken een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in stand houden (artikel 14 lid 1 WPG).
In 2023 is de meerjarenstrategie geactualiseerd voor de jaren 2024 tot en met 2027. Voor de Programmabegroting GGD 2024 is nog uitgegaan van de leidende principes en strategische thema’s uit de meerjarenstrategie 2020- 2023.
De belangrijkste doelen en ontwikkelingen zijn:- Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
In het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA) heeft de GGD een prominente rol op het gebied van het regionale gezondheidsbeleid. Het GALA kent vijftien programma’s. Het versterken van de kennisfunctie van de GGD is een van de programma’s om daarmee de regio te ondersteunen in de verschillende opgaven vanuit het GALA en het IZA. De gemeenten in het Rijk van Nijmegen hebben de GGD daartoe gezamenlijk opdracht gegeven. Voor het GALA vragen de gemeenten tevens de expertise van de GGD op het gebied van gezondheidspreventie en –bevordering.
Voor het IZA sluit de GGD aan bij het opstellen van het regiobeeld en het leggen van verbindingen tussen het sociaal en het medisch domein. - Data- en informatiegestuurd werken
Het doel van datagestuurd werken is om de taken van de GGD effectiever en efficiënter uit te voeren. Het geeft beter inzicht in samenhangende gezondheidsgegevens, zoals voor het organiseren van preventie in het sociale domein. Het ondersteunt de gemeenten bij het maken van keuzes in het lokale (preventieve) gezondheids- en veiligheidsbeleid.
Data- en informatiegestuurd werken is belangrijk voor de versteviging van de kennisfunctie ten behoeve van het GALA en IZA. - Veilig Thuis
Veilig Thuis kenmerkt zich door grote fluctuaties in instroom en incidentele vragen en ontwikkelingen. De begroting bevat daardoor veel onzekerheid. Vanaf 2024 hanteert de GGD een nieuwe begrotingssystematiek voor Veilig Thuis, waardoor er meer stabiliteit in de begroting wordt gebracht. Er wordt overgegaan naar een meerjarige formatiebegroting, waarbij het gemiddelde aantal diensten van de laatste drie jaar wordt gebruikt. Er komt een egalisatiereserve voor het opvangen fluctuaties in instroom.
De toekomst van Veilig Thuis hangt af van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming dat momenteel wordt uitgewerkt.
- Bijzondere Zorg
Het aantal trajecten bij het Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. De gemeenten en de GGD hebben afspraken gemaakt over efficiëntere samenwerking, een betere afstemming en over monitoring tussen MBZ en het lokale veld, zodat de minder complexe meldingen sneller kunnen worden overgedragen naar het lokale veld of de situatie minder escaleert. Het doel is dat de cliënt sneller de juiste hulp krijgt. - Forensische geneeskunde
De rijksoverheid werkt samen met GGDGHOR Nederland aan verbetering van de organisatie van de forensische geneeskunde, zoals de uitvoering van de lijkschouw, medische arrestantenzorg en de forensisch medisch expertise bij kindermishandeling. Verbeterde samenwerking is ook nodig aangezien er steeds groter wordende schaarste is onder de forensisch artsen. Er wordt gewerkt aan een bovenregionale organisatie in regio Oost om deze GGD-taken toekomstbestendig te maken.
- Gezonde leefomgeving
Een belangrijke ontwikkeling betreft de invoering van de Omgevingswet. De GGD ondersteunt gemeenten, op verzoek, bij de invulling van het onderdeel gezondheid in de fysieke en sociale leefomgeving van de Omgevingswet.
Een belangrijke financiële risico is:
- Prijsstijgingen en krapte op de arbeidsmarkt
Prijsstijgingen bij materialen, energie en ingehuurde diensten vormen een risico. De exacte gevolgen van de prijsstijgingen zijn moeilijk in te schatten.
De zorgsector kampt met krapte op de arbeidsmarkt. Het risico bestaat dat de formatie niet op orde is, waardoor extra kosten op de GGD afkomen. Het personeelstekort speelt met name bij artsen. De krapte bij forensisch geneeskundigen begint acute vormen aan te nemen waardoor het risico niet alleen financieel van aard is maar ook de beschikbaarheid van deze dienstverlening mogelijk in gevaar komt. Door de krapte zullen vergoedingen van de artsen waarschijnlijk verhoogd worden.
(x € 1.000)
GGD Geldeland-Zuid
2024
2023
Balanstotaal
22.657
22.865
Eigen vermogen
1.862
1.962
Vreemd vermogen
20.795
20.903
Totaal exploitatie
45.936
40.289
Beuningen deelname %
5,29%
5,22%
Gemeentelijke bijdrage
1.587
1.435
Inventarisatie risico's
3.237
3.739
% Weerstandsvermogen
49%
45%
Risico tekort Beuningen
87
107
- Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
Munitax, (Beuningen)
Openbaar belang
Munitax is een uitvoeringsorganisatie van vijf gemeenten die het gehele belastingproces uitvoert, van aanslagoplegging tot inning. De totale kosten van € 5,3 miljoen worden verdeeld op basis van afgenomen producten (aantal objecten, aanslagen, hondenregistraties, bijzondere aanslagen, dwangbevelen en kwijtscheldingen).
(x € 1.000)
Munitax
2024
2023
Balanstotaal
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal exploitatie
5.343
2.876
Beuningen deelname %
18,09%
18,22%
Gemeentelijke bijdrage
967
524
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN)
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVODRAN) voert in opdracht van 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het uiteindelijke doel van de BVODRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners met beperkingen. Daardoor neemt de zelfredzaamheid van inwoners toe.
Tot de taken van de BVODRAN behoren allereerst reguliere werkzaamheden, zoals contractmanagement, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen en het onderhouden van de contacten met diverse partners, bijvoorbeeld provincie Gelderland. Daarnaast vraagt de doorontwikkeling van de vervoersorganisatie zelf aandacht. Een derde taak van de BVODRAN is het samen met gemeenten uitvoeren van maatregelen om de kosten te beheersen.In Beuningen verzorgt de BVODRAN in 2024 naast het vraagafhankelijk vervoer (het zogenaamde sociaal vervoer of Wmo-vervoer) ook het leerlingenvervoer en het Jeugdwetvervoer.
De gemeente en de BVODRAN werken nauw samen om greep te krijgen op de kostenontwikkeling. De meerjarenbegroting 2024-2027 is vastgesteld en hieruit blijkt een voortdurende stijging van de kosten. Dit wordt veroorzaakt door aanzienlijk hogere indexeringen(vervoer en callcenter) en de overgang naar zero emissie-doelgroepenvervoer. De kostenontwikkeling hangt ook nauw samen met de instroom van reizigers met een Wmo-pas. Door de toenemende vergrijzing zal de vraag naar het vraagafhankelijk vervoer toenemen. De gemeente is verantwoordelijk voor de toegang tot het doelgroepenvervoer.
Wat willen we bereiken?
- Beheersbaar houden van de kosten doelgroepenvervoer;
- Behouden van kwalitatief goed vervoer;
- Inzet op duurzaamheid.
Wat gaan we hiervoor doen?
Beheersbaar houden van de kosten doelgroepenvervoer- Onderzoek doen naar nieuwe beleidsmatige beheersmaatregelen die effect hebben op de kostenontwikkeling;
- Kostenbewustzijn in de toegang bespreken;
- Zelfstandigheid reizen leerlingen bevorderen;
- Samen met BVODRAN kostenontwikkelingen in het vervoer transparant houden en samen optrekken;
- Effecten van Buurtvervoer Perspectief monitoren en stimuleren.
Behouden van kwalitatief vervoer
- Monitoren cliëntervaringsonderzoeken over het doelgroepenvervoer;
- Relevante kwaliteitsonderdelen opnemen als eis in programma van eisen bij aanbestedingen.
Inzet op duurzaamheid
- Ambitie zero emissie.
Beleidskaders
- Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Beuningen 2023
- Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Beuningen 2015
- Verordening bekostiging Leerlingenvervoer gemeente Beuningen 2022
- Beleidsregels Leerlingenvervoer gemeente Beuningen 2020
(x € 1.000)
BVO DRAN
2024
2023
Balanstotaal
12.000
10.750
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
12.000
10.750
Totaal exploitatie
29.042
26.082
Beuningen deelname %
-2,2%
-2,4%
Gemeentelijke bijdrage
883
775
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
150
150
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR), Nijmegen
Openbaar belang
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) is naast een uitvoeringsorganisatie hét platform voor de regiogemeenten om zaken met elkaar af te stemmen en de verdere toekomstige samenwerking vorm te geven. In het besef dat gemeentelijke samenwerking steeds belangrijker is, wil de MGR daar een nieuwe impuls aan geven.
Het MGR bestaat uit WerkBedrijf Rijk van Nijmegen (WBRN) en de iRvN. In WBRN slaan de deelnemende gemeenten, het UWV en andere organisaties de handen ineen om de doelstellingen uit de Participatiewet te realiseren.
Werkbedrijf
Missie van WerkBedrijf Rijk van Nijmegen
WBRN heeft als kerntaak het faciliteren, ontwikkelen en begeleiden van werkzoekenden in een kwetsbare positie naar een baan op de arbeidsmarkt in het Rijk van Nijmegen.Doelen voor het komende jaar
- 1.200 mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te hebben (gehad).
- Aanbieden van het programma ‘Op Weg naar Werk’ aan 475 personen voor arbeidsmatige dagbesteding.
- Realiseren van een toegevoegde waarde van € 8.653 per SW-medewerker.
Beleidskader
De kern van WerkBedrijf's dienstverlening is verankerd in het strategisch beleidskader 'Werk voorop! Arbeidsmarkt- en Re-integratiebeleid'. Aan het eind van 2023 wordt dit beleid herzien om beter aan te sluiten op de huidige arbeidsmarkt en om actief in te spelen op de mismatch tussen vraag en aanbod.In 2024 kunnen zich de volgende financiële risico's voordoen:
- Verdere ontschotting van het Participatiebudget in het gemeentefonds.
- Nieuwe financieringsregelingen voor nieuw beschut vanuit de Participatiewet.
- Eventueel uittreden van een de van deelnemende gemeente.
- Afbouw WSW budget en stijging gemiddelde loonkosten SW medewerkers.
Openbaar belang
In een constant veranderende arbeidsmarkt streeft WerkBedrijf ernaar iedereen een plek te bieden, met name degenen met een kwetsbare positie. De aard van het werk evolueert, met een toename van kandidaten met een arbeidsbeperking en een groeiende focus op langdurige begeleiding. Via middelen zoals loonkostensubsidie en jobcoaching zorgt WerkBedrijf ervoor dat zij de ondersteuning krijgen die ze verdienen.
WerkBedrijf zet zich in voor een inclusieve arbeidsmarkt in het Rijk van Nijmegen. Voor alle zeven deelnemende gemeenten voeren ze het werkgedeelte van de Participatiewet uit, regisseren ze de arbeidsmatige dagbesteding (WMO) en zijn ze een belangrijke werkgever voor 1.340 SW-medewerkers. We geloven in een arbeidsmarkt waar iedereen telt en iedereen een plek heeft.
IRvN
We zien dat onze informatievoorziening steeds beter op orde is. Samen met iRvN houden we aandacht voor de basis maar gaan we ook kijken naar nieuwe ontwikkelingen. Dat gaat niet alleen over innovatie, maar ook over de implementatie van nieuwe wetgeving die zich richt op de digitale transformatie. Informatiebeveiliging blijft een belangrijk aandachtspunt, waarin we gezamenlijk blijven optrekken om te zorgen voor een continue verbetering van onze beveiliging. Samen met iRvN kijken we naar de mogelijkheden om regionaal gezamenlijk op te trekken in ontwikkelingen en meer gebruik te maken van elkaars kennis en kunde.
Openbaar belang
De afgelopen jaren is informatievoorziening steeds belangrijker geworden in onze maatschappij. Het snel verkrijgen, verwerken, (waar nodig) delen en versturen van informatie is een zeer belangrijke randvoorwaarde om als gemeente goed te kunnen functioneren voor inwoners, andere overheden, bedrijven en instellingen.
(x € 1.000)
MGR
2024
2023
Balanstotaal
35.743
38.327
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
35.743
38.327
Totaal exploitatie
103.017
102.233
Beuningen deelname %
6,1%
6,1%
Gemeentelijke bijdrage
5.457
5.230
Inventarisatie risico's
3.624
7.170
% Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
292
235
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Openbaar belang
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) is opgericht op 1 januari 2021 en bestaat uit de volgende 18 regio-gemeenten: Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Montferland, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Er wordt gewerkt vanuit de visie en de regionale agenda met vijf opgaven:
- Verbonden regio (mobiliteit en bereikbaarheid)
- Productieve regio (economie en arbeidsmarkt)
- Circulaire regio (duurzaamheid, klimaat en energie)
- Ontspannen regio (leefbaarheid, natuur & landschap, cultuur en erfgoed)
- Groene groeiregio (woningbouw en leefomgeving)
De begroting 2024-2027 laat een stijging van € 1,08 zien van de inwonersbijdrage voor het regiobureau en de regionale opgaven. De oorzaken hiervan zijn de hoge inflatie, de stijging van de lonen als gevolg van de nieuwe CAO en een hogere bijdrage voor de Regionale Energie Strategie (RES) binnen de opgave Circulaire regio.
Wat willen we bereiken?
De GMR staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, op zo'n manier dat we een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit: groene groei. De ambities:
- We positioneren ons als dé groene metropoolregio van Nederland.
- We profileren ons als dé (inter)nationale circulaire topregio 2050.
- We werken samen aan dé ontspannen groeiregio in balans.
Na de start in 2021 is de organisatie ingericht en zijn de plannen vervat in de meerjarige agenda.Wat gaan we hiervoor doen?
Via de Bestuurlijk Opgaveteams en ambtelijke werkgroepen werken we aan de regionale opgaven. We dragen bij en matchen de regionale plannen met de lokale en kijken waar kansen liggen. Voor Beuningen gaat veel aandacht uit naar de opgave Groene Groei. De Verstedelijkingsstrategie wordt vanaf 2024 steeds concreter. Het Groen-Blauwe raamwerk en het Vitaal Landelijk Gebied Gelderland worden verder uitgewerkt.(x € 1.000)
Groene Metropoolregio Arnhem-nijmegen
2024
2023
Balanstotaal
4.813
5.087
Eigen vermogen
100
100
Vreemd vermogen
4.713
4.987
Totaal exploitatie
8.121
7.693
Beuningen deelname %
3,40%
3,40%
Gemeentelijke bijdrage
254
223
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.