Het begrotingsresultaat voor 2024 en het meerjarenperspectief heeft als basis de Perspectiefnota 2023 die (gedeeltelijk) is vastgesteld in de raadsvergadering van 11 juli 2023. Aanvullend zijn nu de meicirculaire 2023, voorgestelde begrotingskaders 2024, besluitvorming die heeft plaatsgevonden tot en met september en tenslotte actualisatie van het coalitieakkoord 2022-2026 plaatsgevonden. Dit levert het volgende financiële beeld op:
Financieel perspectief | ||||
Bedragen in € 1.000 (+=baat,voordeel/-=last,nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Vertrekpunt na perspectiefnota (t/m hoofdstuk 3 PSN 2023) | -1.136 | 1.610 | 353 | 890 |
Aanpassingen meicirculaire 2023 | ||||
- Algemene uitkering brief uitkomsten meicirculaire | 1.611 | 847 | -830 | -963 |
- Algemene uitkering (stelposten m.b.t. ontwikkelingen) | -1.335 | -300 | 600 | 779 |
subtotaal | 276 | 547 | -230 | -184 |
Niet besloten bij Perspectiefnota 2023 (H4) | ||||
- Nieuw beleid | -427 | -398 | -388 | -412 |
- Actualisatie coalitieakkoord 2022-2026 | 29 | -79 | -1.667 | -3.417 |
- Financiele gevolgen uitgangspunten begroting 2024-2027 | ||||
- Aanpassing lonen en salarissen personeel | 233 | -162 | -652 | -1548 |
- Onroerende zaakbelasting 2024 | 478 | 492 | 507 | 784 |
- Toeristenbelasting | 42 | 42 | 42 | 42 |
subtotaal | 355 | -105 | -2.158 | -4.551 |
Overige aanpassingen in de begroting 2024-2027 | -268 | -688 | -1.665 | -553 |
Inzet spaarprogramma | 800 | 800 | 1.366 | 1.366 |
subtotaal | 532 | 112 | -299 | 813 |
Totaal | 27 | 2.164 | -2.334 | -3.032 |
In deze begroting is de meicirculaire 2023, advies van de provincie en ook van de VNG verwerkt. We krijgen van het Rijk extra geld in de jaren 2024 en 2025, maar voor 2026 en verder bestaat nog veel onzekerheid. Dit geldt voor alle gemeenten in Nederland.
Oorzaak van ‘ravijnjaar’ in beeld brengen op advies van VNG
Hoewel de laatste 2 jaarschijven niet structureel in evenwicht zijn, worden hier vooralsnog geen consequenties aan verbonden. Een sterke teruggang van de algemene uitkering draagt bij aan de negatieve resultaten over 2026 en 2027. Op advies van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben we een benadering gemaakt van het structurele gevolg van niet ontvangen compensaties (accres) met ingang vanaf 2026.
Vanaf 2026 is er voor gemeenten structureel zo’n €3 miljard minder beschikbaar voor het uitvoeren van gemeentelijke taken. Dit komt mede door het lager vastgestelde accres en de terugkeer van de opschalingskorting.
Tot 2026 worden gemeenten voor ontwikkelingen gecompenseerd met de ‘trap op, trap af’ –systematiek: het gemeentefonds groeit mee met de rijksuitgaven. Het kabinet heeft deze systematiek vanaf 2026 eenzijdig afgeschaft.
Het financiële gat, ook wel “ravijnjaar” genoemd is bij gemeente Beuningen ook zichtbaar. Vanaf 2026 krijgt de gemeente Beuningen structureel tussen de €3 en €4 miljoen minder geld voor het uitvoeren van gemeentelijke taken. Het is nog steeds onduidelijk of en in hoeverre het Rijk gemeenten hierin tegemoet gaat komen.
Integrale afweging
Zoals beloofd bij de Perspectiefnota worden financiële keuzes hierbij integraal aan de raad voorgelegd voor wat betreft nieuwe beleidswensen. In de financiële begroting (Hoofdstuk 4) onder financiële spelregels zijn de keuzes beschreven.
Het is een ambitieus pakket aan voorstellen waaronder de kwaliteit van de openbare ruimte, veiligheid en de ruimtel ij ke ontwikkeling. En ook het functioneren van de w ij ken en het verbeteren van het groen hebben een plek gekregen. Er zijn veel ambities, uitdagingen en ontwikkelingen waar het fundament stevig genoeg voor moet zijn. Vandaar dat ook een belangrijke kwaliteitsslag in de bedrijfsvoering gemaakt moet worden. Salarissen, belastingen en leges zijn geïndexeerd en de begroting is wederom geactualiseerd naar een realistisch mogelijk scenario.
In 2024 gaat de gemeente verder met de uitvoering van de plannen die de afgelopen jaren zijn gemaakt waaronder uitvoering geven aan diverse onderzoeken voor verdere uitvoering van ambities uit het coalitieakkoord.