7. Bestuur en algemene ondersteuning

Doelen en financiën

De ontwikkelingen op het vlak van digitalisering gaan snel en zijn van grote invloed op de dienstverlening van onze gemeente. Informatiebeveiliging en Privacy spelen blijvend een belangrijke rol. Onze inwoners en ondernemers verwachten dat we snel en digitaal ondersteunen waar mogelijk. Tegelijkertijd helpen we hen die de digitale transformatie lastig vinden. Via de bibliotheek en bij stichting Perspectief is persoonlijke hulp beschikbaar. Daarnaast wijzen we inwoners op de ondersteuning die ook vanuit onze eigen organisatie mogelijk is. Dit is ook één van de uitgangspunten bij het herinrichten van het gemeentehuis.
De digitale transformatie zorgt ervoor dat we anders kijken naar de manier waarop onze processen en de informatievoorziening binnen onze gemeente georganiseerd zijn. Om onze dienstverlening goed in te richten is het nodig dat we onze informatievoorziening op orde hebben en verder ontwikkelen. Dit heeft geleid tot het Digitaal Ontwikkel Programma 2021-2024 (DOP).

Op landelijk niveau zijn de ontwikkelingen rond dienstverlening en informatievoorziening gebundeld in het actieprogramma NL DIGIbeter met vijf actielijnen:
1.         We zorgen dat iedereen kan meedoen in de digitale wereld
2.         We werken aan vernieuwing
3.         We geven je regie over jouw eigen gegevens
4.         We zorgen voor veilig en verstandig datagebruik
5.         We ontwikkelen een veilige digitale identiteit
Diverse wetten, zoals de Wet Digitale Overheid, de Wet Open Overheid, de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer, maar ook de Single Digital Gateway en het Digitaal Stelsel Omgevingswet ondersteunen het realiseren van de beoogde doelstellingen. Wetten, die deels van kracht zijn en deels de komende jaren van kracht worden.

In het Digitaal Ontwikkel Programma kijken we niet alleen naar informatievoorziening en dienstverlening maar ook naar informatiebeveiliging en privacy. Een onderwerp dat om extra aandacht vraagt, zeker ook gezien de aanbevelingen uit het Rekenkameronderzoek Informatiebeveiliging en Privacybescherming. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt er uitvoerig op onderdelen ingegaan.

Herinrichting raadzaal
Omdat de inrichting van de raadzaal en de aanwezige audiovisuele voorzieningen niet meer up-tot-date zijn, moeten we hier een upgrade aan geven. De nieuw ingerichte raadzaal en de aangrenzende ruimten moeten ook voor de toekomst multifunctioneel inzetbaar zijn. Dit betekent dat de ruimte over goede audiovisuele voorzieningen beschikt. Ook is het dan mogelijk om hybride te vergaderen.

Participatiebeleid
In 2023 is de visienota ‘Ruimte om mee te doen’ verder geconcretiseerd. De kaders en werkwijze die met alle betrokkenen samen zijn opgesteld, vormen een helder en eenduidig houvast voor inwoners, raad, college en organisatie. Een zorgvuldig en transparant proces staat centraal. Of het nu gaat om inwonersinitiatieven, overheidsinitiatieven of inwonersparticipatie.

Gemeentehuis van de toekomst
De noodzaak om een (ver)nieuw(d) gemeentehuis te ontwikkelen is, vanuit goed werkgeverschap, groot. Het huidige gemeentehuis is erg gedateerd en is arbo-technisch sterk achterhaald.  Daarom wordt er in 2024 een onderzoek gedaan om naar de toekomst van het gemeentehuis te kijken. Een gemeentehuis dat ook past bij de ontwikkelingen in de samenleving, de dienstverlening die onze inwoners van de gemeente mogen verwachten en het hybride werken (concept Huis van de gemeente).
Streven is te komen tot een modern kantoor dat tevens voldoet aan de hedendaagse (arbo-technisch) wensen en eisen. Daarnaast streven we naar een energieneutraal gebouw in 2030.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2023 11:07:03 met de export van 10/05/2023 10:52:17