Beschikbare weerstandscapaciteit
Om te komen tot de benodigde weerstandscapaciteit wordt bij de begroting en de jaarstukken geïnventariseerd welke grote financiële risico’s de gemeente loopt of zich hebben voorgedaan, waarvoor geen beheersmaatregelen of voorzieningen zijn getroffen en geen verzekering is afgesloten. Op basis hiervan wordt de benodigde weerstandscapaciteit bepaald.
De beschikbare weerstandscapaciteit zijn de middelen en mogelijkheden waarover we direct (kunnen) beschikken om niet-begrote kosten te dekken.
Reserves maken deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit. De algemene reserve is vrij aanwendbaar voor nieuw beleid (of het opvangen van tegenvallers in het jaarresultaat). Bestemmingsreserves zijn daarentegen reserves waar de raad een bepaalde bestemming aan heeft gegeven. Bij een bestemmingsreserve is weliswaar sprake van een vastgelegde toekomstige onttrekking, maar er bestaat op dat moment nog geen verplichting. De raad heeft dan ook alle mogelijkheid om de bestemming van deze reserves te wijzigen. Bij bepaling van de weerstandscapaciteit is evenals voorgaande jaren de algemene reserve als vrij beschikbaar meegerekend.
De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Reserves
- Algemene reserve € 11.774.000
2. Onbenutte belastingcapaciteit € 0
Totaal € 11.774.000
Het totaal aan beschikbare weerstandscapaciteit is de algemene reserve inclusief het resultaat over jaar. Bestemmingsreserves zijn niet meegerekend omdat ook in de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2021 als basis de hiervoor genoemde criteria zijn gehanteerd. Uitkomst was om een wenselijk minimum niveau van 140% van de aanwezige risico's aan te houden (ratio 1,4).
Benodigde weerstandscapaciteit
De benodigde weerstandscapaciteit bestaat uit alle risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn voor de financiële positie. We waarderen en beoordelen de geïnventariseerde risico’s. Het waarderen van risico’s gebeurt door een score toe te kennen aan de kans van optreden van een risico en een score aan de financiële gevolgen. We beoordelen de risico’s worden in eerste instantie in de maximale vorm. Vervolgens maken we per risico een inschatting van de verwachting, in een bedrag, dat het risico zich voordoet. We hebben alle risico’s opnieuw tegen het licht gehouden en waar nodig verwijderd of gewijzigd.
Risico's kunnen aanzienlijk veranderen in de tijd naarmate er een grote wisselvalligheid is in ('Rijks) beleid, prijzenen lonen maar ook sterk afnemen als er nieuwe beheersingsmaatregelen worden ingezet in de gemeente waardoor risico's kleiner worden.
Het totaal van de maximale financiële gevolgen van de risico’s is circa € 11.774.000 (structurele risico’s x factor 1,5 plus maximale incidentele risico's). Het totaal van de gekwantificeerde financiële risico’s is € 6.840.000. Zie paragraaf 3.2.5 risicokaart.
Wanneer we de geïnventariseerde risico’s hebben verwerkt in de risicotabel ontstaat het volgende beeld (van de in totaal 40 beschreven risico’s).
De nummers in de risicokaart komen overeen met de aantallen risico’s in het betreffende vak van de risicotabel. Daarmee is direct inzichtelijk hoe de risico’s zich verhouden. Afhankelijk van waar een risico zich op de kaart bevindt, zijn verschillende beheersmaatregelen noodzakelijk.
Gevolgklasse | Kans 1: | Kans 2: | Kans 3: | Kans 4: | Kans 5: |
---|---|---|---|---|---|
≤ 10% | 11% - 30% | 31% – 50% | 51% - 70% | 71% - 90% | |
Klasse 5 | |||||
>€ 500.000 | 1 | 2 | 3 | 0 | 0 |
Klasse 4 | |||||
>€ 250.000 | 3 | 4 | 6 | 0 | 0 |
≤€ 500.000 | |||||
Klasse 3 | |||||
>€ 100.000 | 4 | 1 | 3 | 0 | 0 |
≤€ 250.000 | |||||
Klasse 2 | |||||
>€ 25.000 | 5 | 6 | 2 | 0 | 0 |
≤€ 100.000 | |||||
Klasse 1 | |||||
≤€ 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |