Wettelijk voorgeschreven kengetallen: onderstaand worden de financiële kengetallen weergegeven die op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording moeten worden vermeld in deze paragraaf. Deze kengetallen hebben allen betrekking op de financiële positie waaronder inzicht in ruimte om structurele en incidentele lasten te kunnen dekken of op te vangen. Ook geven ze inzicht in de financiële weerbaarheid en wendbaarheid van onze gemeente. Hieronder in tabelvorm de kengetallen inclusief toelichting.
Kengetallen | Gemiddeld Gelderland * | Verloop van de kengetallen Gemeente Beuningen | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rek-ening 2022 | Be-groting 2023 | Meer-jaren be-groting 2024 | Meer-jaren be-groting 2025 | Meer-jaren be-groting 2026 | Meer-jaren be-groting 2027 | ||||
1. Netto schuldquote | a. zonder correctie doorgeleende gelden. | 64% | 51% | 74% | 49% | 66% | 120% | 119% | |
b. met correctie doorgeleende gelden. | 57% | 45% | 68% | 45% | 62% | 115% | 115% | ||
2. Solvabiliteitsratio | 31% | 13,8% | 15,1% | 29% | 24% | 19% | 18% | ||
3. Grondexploitatie | 7% | 23% | 19% | 15% | 11% | 9% | 6% | ||
4. Structurele exploitatieruimte | 1,5% | 1,9% | -0,7% | 0,4% | 2,1% | -2,8% | -3,8% | ||
5. Belastingcapaciteit | 100% | 103% | 99% | 99% | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | ||
*Normen Kengetallen kerncijfers Provincie Gelderland begroot 2023 |
Kengetallen | Normen Provincie Gelderland | ||||
---|---|---|---|---|---|
Voldoende | Matig | Onvoldoende | |||
1. Netto schuldquote | a. | zonder correctie doorgeleende gelden | < 90% | 90 - 130% | > 130% |
b. | met correctie doorgeleende gelden | < 90% | 90 - 130% | > 130% | |
2. Solvabiliteitsratio | > 50% | 20 - 50% | < 20% | ||
3. Grondexploitatie | < 20% | 20 - 35% | > 35% | ||
4. Structurele exploitatieruimte | > 0% | 0% | < 0% | ||
5. Belastingcapaciteit | < 95% | 95 - 105% | > 105% |
Netto schuldquote (gecorrigeerd)
De netto schuldquote is de verhouding tussen het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen. In het verlengde hiervan kennen we ook de zogenoemde “Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen”. Bij deze specifieke quote kijken we naar het effect van door de gemeente verstrekte leningen op de schuldenlast van de gemeente. De netto schuldquote van een gemeente ligt meestal tussen de 0% en 90%. Bij een hogere netto schuldquote is de gemeenteschuld relatief hoog (oranje). Als de netto schuldquote boven de 130% uitkomt, dan bevindt de gemeente zich in de gevarenzone (rood). De genoemde percentages zijn grove vuistregels. Onze netto schuldquote neemt af door de reguliere aflossingen van de schulden. Door toekomstige investeringen is duidelijk waarneembaar dat ook de quote sterk negatief beïnvloed wordt maar wel 'matig' blijft.
Solvabiliteitsratio
Dit is de mate waarin een gemeente met eigen middelen aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. We drukken dit uit in het percentage eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid van de gemeente. De solvabiliteitsratio is de laatste jaren verbeterd en zal de komende jaren door toename van de schulden verslechteren.
Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de boekwaarde van de grond) is ten opzichte van de totale gemeentelijke baten. De boekwaarde van de voorraden grond moeten we meerjarig terugverdienen bij de verkoop. De gronden staan tegen een actuele waarde op de balans. Hoe hoger het percentage, hoe groter het risico dat we de waarde van de grond niet kunnen terugverdienen. Het kengetal grondexploitatie daalt de komende jaren volgens de normen van de Provincie Gelderland richting ‘voldoende’. De daling komt voornamelijk door de stijging in de totale gemeentelijke baten. Ook de verkoop en uitvoering van projecten zorgt voor een daling.
Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van de financiële positie is het ook van belang te kijken naar de structurele baten en structurele lasten. De belangrijkste structurele baten zijn de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de opbrengsten uit de onroerende-zaakbelasting (Ozb).
Dit kengetal geeft het verschil tussen de structurele baten en lasten ten opzichte van de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om structurele tegenvallers op te vangen. De structurele exploitatieruimte is voor de komende jaren positief maar gaat negatief van het jaar 2026. Dat betekent dat we structureel minder ontvangen dan we uitgeven.
Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit geeft weer hoe de lokale lastendruk in de gemeente Beuningen zich verhoudt tot het landelijk gemiddelde. Het geeft hiermee een indicatie van de ruimte om extra inkomsten uit belastingen te genereren. De belastingcapaciteit wordt berekend door de totale woonlasten van een meerpersoonshuishouden van de gemeente in enig jaar te vergelijken met het landelijk gemiddelde in het voorafgaande jaar en uit te drukken in een percentage.
Onderstaande tabel geeft een beeld van de ontwikkeling van de belastingcapaciteit. De gemeentelijke woonlasten voor een meerpersoonshuishouden zullen op grond van de voorgestelde tarieven 2024 stijgen maar t.o.v. de landelijk gemiddelde woonlasten over 2023 nagenoeg gelijk blijven. Het tarief afvalstoffenheffing en rioolheffing stijgen niet t.o.v. 2023.
Belastingcapaciteit (in €) | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 465 | 479 | 522 |
Afvalstoffenheffing voor een gezin | 209 | 191 | 191 |
Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 223 | 223 | 223 |
Eventuele heffingskorting | 0 | 0 | 0 |
Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 897 | 893 | 936 |
Woonlasten landelijk gemiddelde voor gezin in t-1 | 868 | 904 | 944 |
Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde in t-1 in % | 103% | 99% | 99% |