Paragrafen

Financiering

Financieringspositie

De financieringspositie geeft de financieringsbehoefte van de gemeente aan. We bepalen de behoefte door de som van de boekwaarde van activa te verminderen met de aangewende financieringsmiddelen in het eigen vermogen (reserves) en vreemd vermogen (opgenomen leningen en voorzieningen).
De primaire begroting van 2024 geeft als resultaat een financieringsoverschot per 1 januari van ± € 11,7 miljoen. Op basis van de meerjarenbegroting wordt eind 2027 een financieringsoverschot van ± € 7,7 miljoen verwacht.
Wij verwijzen hier verder naar hoofdstuk 4.3.2 Geprognosticeerde balans.

Financieringspositie (x € 1.000)

Boekwaarde 1-1-2024

Boekwaarde 1-1-2025

Boekwaarde 1-1-2026

Boekwaarde 1-1-2027

Boekwaarde 1-1-2028

Vaste activa

62.681

63.135

80.651

121.373

117.559

Voorraden Grondexploitatie

13.162

12.168

9.544

7.483

4.414

Totaal vaste activa

A

75.843

75.303

90.195

128.856

121.973

Financieringsmiddelen

Reserves en voorzieningen

38.222

35.966

36.068

38.405

36.442

Langlopende leningen

49.335

44.134

38.933

33.887

28.840

Langlopende leningen (nieuw)

0

0

18.900

64.400

64.400

Totaal financieringsmiddelen

B

87.557

80.100

93.901

136.691

129.682

Financieringsoverschot

B - A

11.714

4.798

3.707

7.835

7.708

Financieringstekort

B - A

Bovenstaande berekening is een momentopname. De feitelijke omvang van het financieringssaldo is onder meer afhankelijk van het daadwerkelijke verloop van de geplande investeringen en de dagelijkse ontvangsten en betalingen gedurende het jaar. In de loop van het jaar wordt de werkelijke financieringsbehoefte duidelijk.  

Financiering (opgenomen geld O/G)

In het volgende overzicht zijn de aangegane leningen opgenomen. De stand is per 1 januari 2024 en x € 1.000  weergegeven.

Opgenomen vaste geldleningen 2024

(Bedragen x EUR 1.000)

Naam geldgever

Oorspr. hoofdsom

Aflossings-wijze

Stortings- datum

Afloop- datum

Coupon- rente

Schuld- restant 1/1

Weging in portefeuille

BNG

3.857

Lineair

1-8-2000

1-8-2025

6,0250%

309

0,63%

NWB

13.500

Lineair

2-5-2002

2-5-2027

5,5300%

2.160

4,38%

BNG

15.000

Lineair

1-7-2003

1-7-2028

4,2890%

3.000

6,08%

NWB

7.000

Lineair

16-12-2005

16-12-2030

3,6950%

1.960

3,97%

NWB

13.000

Lineair

2-10-2006

2-10-2031

3,7850%

4.160

8,43%

BNG

16.000

Lineair

2-8-2010

2-8-2035

3,9500%

7.680

15,57%

BNG

20.000

Lineair

9-6-2011

9-6-2036

4,5600%

10.400

21,08%

BNG

10.000

Lineair

19-6-2012

19-6-2027

2,6250%

2.667

5,41%

BNG

20.000

Lineair

3-8-2020

3-8-2040

1,9240%

17.000

34,46%

118.357

49.335

100,00%

Uitzettingen (U/G)

De gemeente heeft uitsluitend uit hoofde van de publieke taak een beperkt aantal leningen verstrekt. In 2024 gaat het om de in onderstaande tabel opgenomen leningen (x € 1.000).

Risicogroep

Schuld per 1-1

2024

2025

2026

2027

2028

Leningen diverse verenigingen en stichtingen

41

22

6

2

0

Blijversleningen (naar toekomstbestendig wonen)

0

0

0

0

0

Duurzaamheidsleningen (naar toekomstbestendig wonen)

0

0

0

0

0

Stimuleringsleningen

550

550

550

550

550

Startersleningen

1.500

1.500

1.500

1.500

1.500

Toekomstbestendig wonen

750

750

750

750

750

Hypothecaire geldleningen ambtenaren

560

560

560

560

560

Totaal

3.401

3.382

3.366

3.362

3.360

Relatiebeheer/ Kasbeheer

De doelstelling van het kasbeheer is het zoveel mogelijk beperken van de dagelijkse kasoverschotten c.q. kastekorten. Dit gebeurt met inachtneming van het minimaliseren van de rentekosten en het maximaliseren van de rentebaten van de saldi op de diverse gemeentelijke rekeningen.

Het betalingsverkeer vindt in 2024 plaats via de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Dit gebeurt op basis van de financieringsovereenkomst voor een krediet- en depotarrangement en elektronisch betalingsverkeer. Op basis hiervan kunnen we beschikken over een direct opneembaar krediet tot een bedrag van € 7 mln via de rekening courant. Het percentage dat voor roodstand wordt berekend bedraagt het Euribor tarief + een opslag van 0,25%. De rekeningen bij de B.N.G. (hoofdrekening, belastingrekening, A.B.W. rekening en bevolkingsrekening) worden voor de bepaling van het totaal saldo automatisch vereffend. Daarnaast hebben we te maken met het verplichte bankieren bij de schatkist (schatkistbeleggen). Dit verplicht gemeenten om hun overtollige financiën onder te brengen bij het Rijk.

Naast het betalingsverkeer via de BNG vindt er nog beperkt betalingsverkeer plaats via de lokale Rabobank en de ING-bank.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2023 11:07:03 met de export van 10/05/2023 10:52:17