Financiële begroting

Financiële spelregels

In de begroting zijn alle componenten op voorhand verwerkt. Een specificatie van de diverse onderdelen is als volgt weer te geven:

Nieuw beleid

Bedragen in € 1.000 (+=baat,voordeel/ -=last,nadeel)

Progr

2024

2025

2026

2027

S/I

Product:

4

LEADER-gebied 2023-2027

-22

-22

-22

-22

S

Product:

4

Gebiedsontwikkeling Het Broek

-15

-10

-35

S

Product: bibliotheek, muziekonderwijs, kunstbeoefening

4

Uitvoeringsnota Kunst, Cultuur en Erfgoed

-102

-143

-163

-153

S

Product: Verkeersmaatregelen

5

Evaluatie blauwe zone

-20

I

Product: Openbaar groen/park/plantsoen

5

Continuering A niveau voor jonge aanplant

-65

I

Budget aanbesteding groenbestek

-20

I

Budget bestrijding duizendknoop

-30

-30

-30

-30

S

Product: Salarissen (ambtelijke organisatie)

7

Urenuitbreiding Preventie taken binnen schuldhulpverlening

-28

-28

-28

-28

S

Beleidsuitvoering EZ / R&T / evenementen

-80

-80

-80

-80

S

Voortzetting participatiecoach

-65

-65

-65

-65

S

Totaal

-427

-398

-388

-413

Leader-gebied 2023-2027
We willen een LEADER-gebied worden voor de periode van 2023-2027. Binnen deze subsidieregeling worden inwonerinitiatieven gesubsidieerd die o.a. bijdragen aan de sociaaleconomische ontwikkeling in kleine dorpen en kernen met een accent op biodiversiteit, klimaat en kringlooplandbouw.

Om een LEADER-gebied te kunnen zijn moet er een Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS) worden opgesteld en er moet een Lokale Actie Groep (LAG) worden ingesteld.  De LAG is een door de provincie ingestelde zelfstandige adviescommissie met een eigen bottom-up besluitvormingsproces. Deze twee zaken moeten vooraf aan de subsidieperiode zijn uitgevoerd.

Gebiedsontwikkeling Het Broek
Eind 2021 stelde de gemeenteraad het Omgevingsprogramma Recreatie en Toerisme vast. Daarin is opgenomen de visie Gebiedsontwikkeling Het Broek. Deze visie richt zicht op:
- versterken van dag- en verblijfsrecreatie (incl. evenementen);
- vergroten van de aantrekkelijkheid van De Groene Heuvels en de omliggende gebieden;
- verbeteren van de toegankelijkheid/bereikbaarheid van het gebied;
- het vergroten van biodiversiteit en toevoegen van groenelementen.

Leisurelands investeert in de inrichting en voorzieningen op recreatiegebied De Groene Heuvels, bedrijven investeren in de doorontwikkeling van hun dag- en verblijfsrecreatieve aanbod.

Voor het verbeteren van de toegankelijkheid/bereikbaarheid en versterking van natuur en biodiversiteit zijn overheidsinvesteringen nodig. Als uitwerking van de visie Gebiedsontwikkeling Het Broek wordt daarom een meerjaren investeringsprogramma Het Broek opgesteld.

Gemeentelijke investeringen in Het Broek richten zich op het gebied rondom recreatiegebied De Groene Heuvels. De focus ligt op 4 speerpunten:
a) verbeteren infrastructuur/belastbaarheid wegen;
b) verbeteren verkeersveiligheid voor (recreatief) fietsverkeer;
c) versterken van recreatief wandel- en fietsnetwerk;
d) versterken van groen en biodiversiteit.

Op basis van deze speerpunten is een investeringsprogramma opgesteld voor de periode 2023-2028

Uitvoeringsnota Kunst, Cultuur en Erfgoed
We willen dat onze inwoners zoveel mogelijk betrokken zijn bij kunst, cultuur en erfgoed in Beuningen. We spreken daarbij verschillende doelgroepen, ideeën en initiatieven aan.
•   Kunst, cultuur en erfgoed voor iedere inwoner bereikbaar, laagdrempelig en betaalbaar.
•   Kunst, cultuur en erfgoed moet veelzijdig en afwisselend blijven. Er is een verschillend aanbod om naar te kijken, luisteren, doen en beleven.

In januari 2022 heeft de gemeenteraad de Kadernota Kunst, Cultuur en Erfgoed vastgesteld. De vastgelegde ambities zijn: zichtbaarheid, betrekken van jongeren, sterker door samenwerking, kunst – cultuur – erfgoed op de kaart. In de kadernota is opgenomen dat we in 2022 een uitvoeringsnota maken waarin we de vier ambities uitwerken. Dit doen we ook samen met inwoners, groepen en organisaties. Zij denken mee of en zo ja, hoe/ op welke manier zij hun wensen en ideeën op cultureel gebied willen realiseren en of ze daarbij ondersteuning van de gemeente willen hebben.
De gemeente faciliteert hierna vooral bij de uitvoering van het cultuurbeleid. Uiteindelijk zijn de organisaties zelf verantwoordelijk voor de uitvoering. De verdere invulling van de kaderstelling is bedoeld om tot een uitvoeringsnota te komen.

Evaluatie blauwe zone
In 2020 is het ontheffingensysteem van de parkeerschijfzone (blauwe zone) gedigitaliseerd. Hiermee zou het centrum parkeren beter gebruikt moeten worden, door betere controle op ontheffingshouders en het gebruik van de parkeerschijfzone. Daarnaast is eind 2021 een deel van de blauwe zone verduidelijkt (Burg. Geradtslaan) en zijn afgelopen maanden diverse ontheffings-gerechtigden aan het bestand toegevoegd.
We krijgen met enige regelmaat meldingen parkeerdruk net buiten de blauwe zone, bínnen de blauwe zone, het doordraaien van de parkeerschijf of uitvoeren van werkzaamheden zonder ontheffing. De beleving van de parkeerdruk en binnengekomen signalen willen we dan ook graag in kaart brengen om knelpunten objectief te kunnen signaleren.
Aanvullend zien we diverse nieuwe ontwikkelingen in het centrumgebied (bijv. sportschool, (afhaal)restaurants, uitbreiding supermarkten) én neemt het aantal woningen in de gemeente de komende jaren toe. Ook is het Asdonckterrein met de komst van de opvang voor Oekraïense vluchtelingen niet meer volledig bruikbaar als overloopterrein bij evenementen en als langparkeerplaats voor bijvoorbeeld werknemers in het centrumgebied.
De vraag is of er (nog) genoeg parkeerruimte is om al onze inwoners en bezoekers van de voorzieningen in het Beuningse centrum gebruik te kunnen laten maken, en/of dat we naar een ander parkeerregime- of beleid toe moeten om het Beuningse centrum ook in de toekomst goed bereikbaar te houden met auto, fiets, openbaar vervoer, te voet én voor leveranciers.
Deze evaluatie geeft inzicht in de (ervaren) knelpunten en duiding aan maatregelen die aan een oplossing bij kunnen dragen. Dit sluit ook aan op de voorgenomen actualisatie van de centrumvisie in bredere zin (Q2/Q3 2023), waarvan de thema’s bereikbaarheid en parkeren in de blauwe zone onderdeel uitmaken.

Continuering A-niveau nieuwe aanplant
In 2022 heeft de raad extra budget toegezegd voor 2023 om jonge aanplant de eerste 3 jaar intensiever te beheren (op A-niveau). Dit leidt tot:
1. fraaier groen en minder klachten en
2. lagere kosten voor inboet (herstel van jonge aanplant achteraf).
Na drie jaar is de aanplant voldoende aangeslagen om te kunnen concurreren met onkruid. Voor 2024 is echter nog geen budget beschikbaar. Daar komt bij dat het areaal jonge aanplant in 2023 fors toeneemt door oplevering van Den Elt (2e fase), en de reconstructies Houtduiflaan en Thomas van Heereveldstraat en herinrichting Poldervaart/Binnenvaart.

In 2024 wordt het groenbeheer opnieuw aanbesteed. Daarmee wordt naar alle waarschijnlijkheid vanaf 2025 A-niveau voor jonge aanplant onderdeel van het groenbestek.

Budget aanbesteding groenbestek
Het college heeft eind 2022 een prioritering en planning vastgesteld voor ruimtelijke projecten. Ook de aanbesteding van het nieuwe groenbestek is hierin opgenomen. Dit gaan we uitvoeren in 2025. Het nieuwe groenbestek gaat dan in werking in 2026. Voor de aanbesteding is budget nodig voor het schrijven van het bestek, dit gebeurt door een groenbureau. Plus ondersteuning door een externe inkoper/aanbestedingsdeskundige.

Budget bestrijding duizendknoop
Aziatische duizendknoop is een plant die niet van nature in ons land voorkomt en zich snel verspreidt. Daarbij verdringt het andere planten en kan schade veroorzaken aan bouwwerken. Sinds 1 januari 2022 geldt er dan ook een nationaal handelsverbod voor Aziatische duizendknoop. Daarmee is ook de handel van grond vervuild met duizendknoop strafbaar geworden. Dit kan leiden tot forse kostenposten voor sanering van grond bij ruimtelijke projecten. Daarnaast verdringt duizendknoop inheemse soorten en vormt dus een bedreiging voor de biodiversiteit.

Eind 2022 hebben college en raad het Groenbeleidsplan vastgesteld. Het college heeft daarbij ook het bijbehorende Uitvoeringsprogramma vastgesteld waarin is opgenomen om structureel €30.000 vrij te maken voor de natuurvriendelijke bestrijding van duizendknoop. Bestrijding is kostbaar en kan niet structureel uit het huidige beheerbudget bekostigd worden.

Urenuitbreiding Preventie taken binnen schuldhulpverlening
We investeren in preventieve aspecten van schuldhulpverlening. Dit ging met name om de projecten “Schulden in de spreekkamer”, in samenwerking met huisartsen, en het vrijmaken van extra uren voor vroeg signalering van schulden. Deze middelen waren specifiek bedoeld voor 2022 en 2023, omdat we met behulp van een pilot wilden onderzoeken of deze aanpak succesvol kon bijdragen aan het eerder signaleren van betalingsproblemen, zodat wij eerder in staat zijn om passende hulp aan te bieden.  

Door de uitbreiding van de uren bij SHV kunnen we project "Geldzorgen in de Spreekkamer" blijven uitvoeren. Hierdoor kunnen huisartsen patiënten die financiële problemen hebben en daardoor ook gezondheidsproblemen ervaren, direct doorverwijzen naar onze schuldhulpverleners. Momenteel werken we samen met twee huisartsen aan dit project en we hopen in de toekomst nog meer huisartsen aan te sluiten.

Ook kunnen we dankzij de extra uren ons project "Vroeg signalering Beuningen" beter en effectiever uitvoeren. Dit is een wettelijke taak waarin gemeenten signalen van de belangrijkste schuldeisers in Nederland ontvangen, zoals woningcorporaties, zorgverzekeraars, Vitens en energieleveranciers, wanneer er sprake is van een betalingsachterstand. Met de extra uren kunnen we in schrijnende gevallen bij mensen thuis langsgaan en persoonlijke hulp bieden. Dit is belangrijk omdat er nog steeds een taboe heerst rondom schulden.

Gezien de huidige economische onzekerheid en energiecrisis vinden we het belangrijk dat we deze persoonlijke aanpak voort kunnen zetten.

Beleidsuitvoering EZ/ R&T/ evenementen
Er komen op economisch, toeristisch en evenementen vlak meer taken op ons af. Denk bijvoorbeeld aan de verdere ontwikkeling van ’t Broek. Om voldoende te kunnen waarborgen dat alle processen goed blijven verlopen, is het belangrijk dat we extra capaciteit inzetten op beleidsuitvoering met betrekking tot Economie, recreatie & toerisme.
In de gemeente worden een aantal evenementen georganiseerd, waaronder ook een aantal grotere. Evenementen verbinden mensen en maken Beuningen een levendige gemeente. Evenementen moeten goed ingepast worden in de omgeving en initiatiefnemers moeten weten wie ze hiervoor bij de gemeente kunnen benaderen. Er moeten duidelijke kaders zijn en ieders rol moet duidelijk zijn. Het is daarom wenselijk om de functie adviseur EZ/ R&T/ evenementen hiervoor te creëren.

Voorzetting participatiecoach
We hebben afgelopen jaar extra geld geïnvesteerd in een Participatiecoach, die zich richt op de niet-loonvormende keten. Deze extra middelen waren bedoeld voor een pilot om te onderzoeken of de Participatiecoach een waardevolle bijdrage kon leveren aan het activeren van ons bijstandsbestand. De pilot is gestart in november 2022 en de eerste resultaten zijn zeer positief. Daarom willen we nu de Participatiecoach structureel inzetten voor onze uitkeringsgerechtigden, om hen te helpen activeren.

Bij het opstellen van de begroting 2024-2027 is een nieuw jaarschijf toegevoegd. Namelijk het jaar 2027. Voor de overzichtelijkheid en het kunnen volgen van het coalitieakkoord 2022-2026 is een overzicht bijgevoegd van het coalitieakkoord met daarin wijzigingen/actualisatie naar de huidige situatie.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2023 11:07:03 met de export van 10/05/2023 10:52:17