Paragrafen

Bedrijfsvoering

2024 is het laatste jaar van het Digitaal Ontwikkel Programma 2021-2024. De ontwikkelingen op het vlak van digitalisering gaan snel en zijn van grote invloed op de dienstverlening van onze gemeente. Informatiebeveiliging en Privacy spelen een steeds belangrijkere rol en onze inwoners en ondernemers verwachten dat we hen snel en digitaal verder kunnen helpen. Deze digitale transformatie zorgt ervoor dat we anders kijken naar de manier waarop onze processen en de informatievoorziening binnen onze gemeente georganiseerd zijn. Om onze dienstverlening goed in te richten is het nodig dat we onze informatievoorziening op orde hebben en verder ontwikkelen. Dit heeft geleid tot het Digitaal Ontwikkel Programma 2021-2024.

Daarnaast vinden we het van belang dat iedereen mee kan doen. Onze insteek is dan ook: digitaal waar het kan, persoonlijk wanneer dat gewenst is. We werken samen met verschillende leveranciers hard aan de toegankelijkheid van onze websites en de websites waar we verantwoordelijk voor zijn. Bij het testen van nieuwe digitale diensten en de digitale mijn.beuningen-omgeving werken we samen met inwoners, ondernemers en organisaties. We wijzen inwoners actief op de mogelijkheden van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek en ondersteuning door Stichting Perspectief. Tot slot kijken we naar de inrichting van het fysieke Huis van de Gemeente. Dat vraagt een gedegen onderzoek om verschillende opties te bepalen zodat we een goede afweging kunnen maken hoe we onze inwoners, organisaties en ondernemers in de toekomst willen bedienen en welke extra middelen dit vraagt.

Digitaal Ontwikkel Programma 2021 – 2024

De eerste helft van 2024 staat in het teken van het verder verbeteren van het proces rondom bestuurlijke besluitvorming en het maken van een grote stap in het project Zaakgericht Werken. Ook implementeren we in het Sociaal Domein een nieuwe functionaliteit om onze processen intern op orde te brengen. Dit doen wij om onze inwoners nog beter van dienst te zijn. Daarnaast willen we in 2024 onderzoek verrichten naar de definitieve uitfasering van ons oude archiefsysteem en de mogelijkheden rondom datagedreven werken in de volle breedte op te starten. We evalueren het Digitaal Ontwikkel Programma en stellen een plan op voor een volgend programma; de digitale transformatie is immers nog lang niet gereed.  

Informatiebeveiliging

Informatiebeveiliging is een continu proces dat alle processen van de gemeente raakt. De gemeente verwerkt steeds meer persoonlijke en gevoelige gegevens met steeds meer instanties. Om de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van deze gegevens te bewaken, neemt de gemeente maatregelen.

Vanwege de doorontwikkeling en actualisering van het BIO-normenkader (Baseline informatiebeveiliging overheid) gaat in oktober 2024 BIO2.0 van kracht. De maatregelen, een mix van preventieve, detectieve, repressieve en correctieve maatregelen, zullen hierop worden aangepast. Dit vergt enige voorbereiding die in combinatie met de verdere inrichting van het Information Security Management System (ISMS) zal worden opgepakt.

Vanaf 2024 worden de DigiD-aansluitingen door de auditor verplicht getoetst op werking. Dit houdt in dat we naast Opzet (de procedure) en Bestaan (het bewijs dat we volgens deze procedure werken) ook de Werking (we volgen de procedure altijd, dus bij herhaling)
moeten kunnen aantonen. Dit zal voor de ENSIA-audit 2023-2024 ook meer voorbereiding vragen.

Uit het Rekenkameronderzoek Informatiebeveiliging en Privacybescherming van 2022 is gebleken dat diverse verbeteringen nodig zijn om naar volwassenheidsniveau 3 te groeien. Hier gaan we in 2024 stappen in zetten. Het plan van aanpak en het bijbehorende uitvoeringsprogramma wordt in het eerste kwartaal 2024 aan de gemeenteraad voorgelegd. Hiervoor wordt externe deskundigheid aangetrokken. Naast het nemen van technische maatregelen zal daarom meer aandacht zijn voor het formaliseren van beleid en het verhogen van bewustzijn rondom informatieveiligheid en privacy.

Privacy

Nieuwe ontwikkelingen in de informatie-samenleving zorgen voor enorme kansen. Inwoners en ondernemers hebben baat bij de economische groei die nieuwe technologieën kunnen opleveren, zoals het Internet of Things (IoT), big data en Artificiële Intelligentie (AI). Deze ontwikkelingen leiden echter ook tot nieuwe vraagstukken omtrent de bescherming van de privacy, autonomie en grondrechten van inwoners. De gemeente beschermt de gegevens van inwoners en ondernemers en voldoet aan de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG). Er is steeds een integrale afweging nodig tussen waarden als privacy en informatieveiligheid enerzijds en het oplossen van maatschappelijke opgaven anderzijds.

In 2024 publiceren we het register van verwerkingen; aangezien dit een dynamisch register is werken we ook verder aan het up-to-date houden hiervan. Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) voeren we uit waar nodig. Zo borgen we de AVG in onze dienstverlening en processen. Het vergroten van het bewustzijn en kennisniveau van bestuur en medewerkers blijft een aandachtspunt en van groot belang. Ook in 2024 vragen de privacyaspecten van de Wet politiegegevens (Wpg) worden om onze inzet op dit onderwerp. Nieuwe ontwikkelingen rondom datagedreven werken en algoritmes zorgen ervoor dat we meer bewust aan de slag willen gaan met ethiek. Hoe we dit precies vorm moeten geven, gaan we in 2024 oppakken. 

Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)

Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ondersteunt de uitvoering van de Omgevingswet. Het DSO biedt het digitale loket (Omgevingsloket) waar initiatiefnemers, overheden en belanghebbenden snel kunnen zien wat is toegestaan in de fysieke leefomgeving. Een goed werkend DSO is randvoorwaardelijk voor de implementatie van de Omgevingswet.
Gemeente Beuningen is al eerder aangesloten op het DSO en werkt regionaal samen aan de implementatie van de verschillende functionaliteiten van het DSO, met name ook in de samenwerking met haar ketenpartners. De Omgevingswet treedt naar verwachting op 1 januari 2024 daadwerkelijk in werking.

Het grootste project uit het Digitaal Ontwikkel Programma is de implementatie van Zaakgericht Werken. Dit is een andere manier van denken en werken, die randvoorwaardelijk is voor een optimale en integrale dienstverlening. Via ons zaaksysteem en een aantal vak applicaties professionaliseren we onze digitale dienstverlening. Een aanvraag komt veilig binnen en de aanvrager kan (onder voorwaarden) via een mijn-omgeving de aanvraag zien, communiceren met ons en de voortgang volgen. Gelijktijdig brengen we processen op orde en nemen we rechtmatigheid, informatiebeveiliging en privacy by design mee. In 2024 richten we bijna al onze interne processen zaakgericht in. Daarnaast gaan we aan de slag met onze dienstverleningsprocessen binnen het Sociaal Domein en voor Munitax.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2023 11:07:03 met de export van 10/05/2023 10:52:17