Paragrafen

Verbonden partijen

Openbaar belang

De ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Naast milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan de ODRN.

In de afgelopen jaren is gewerkt aan verschillende activiteiten uit de Ontwikkelagenda, die vooral waren gericht op financiën en bedrijfsvoering. De Ontwikkelagenda is inmiddels afgerond, er wordt nog verder gewerkt aan de herijking van de financieringsopzet (van output naar outcome).
Het nieuwe regionaal VTH-beleid is vastgesteld. Het opzetten van een meerjarig uitvoeringsprogramma is hier een uitvloeisel van, dit wordt regionaal opgepakt.
Door regionale uniformering van werkafspraken, de dienstverleningsovereenkomst, de mandaatregeling en de gezamenlijke voorbereiding op nieuwe wetgeving kunnen we processen efficiënter inrichten. Het doel hiervan is om ook kostenverlagend te werken.

Verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening maakt onderdeel uit van de reguliere werkzaamheden, we blijven hier op sturen. De ODRN heeft een dashboard voor de opdrachtgevers ontwikkeld (Power BI), dit dashboard bestaat uit 2 onderdelen: kosten (overzichten van de realisatie ten opzichte van het werkplan) en KPI’s. We adviseren ODRN om tot KPI ’s te komen die, in relatie tot de door ODRN uitgevoerde VTH-taken, bijdragen aan het meer in beeld brengen van de fysieke leefomgeving.

De geplande werkzaamheden van de ODRN worden jaarlijks vastgelegd in een Werkplan. Dit werkplan bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken. Op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren is voor 2024 een begroting gemaakt van de kosten. De bijdrage voor de ODRN wordt in 2024 fors verhoogd. De oorzaak hiervan is de invoering van de Omgevingswet (OW) en Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb), deze wetten worden beide per 1 januari 2024 ingevoerd. Ook zorgen de inflatie en verwachte stijging van het aantal vergunningen voor meerkosten. De financiële effecten van de OW en de Wkb blijven inschattingen. Afwijkingen in de werkelijke uitgaven kunnen groter zijn dan gebruikelijk. Ook moeten we er rekening mee houden dat de legesopbrengsten vanaf 2024 zullen dalen omdat er onder de Omgevingswet minder vergunningplichtige activiteiten zijn.

Gemeente Nijmegen heeft besloten om de BRIKS taken terug te nemen. Zowel de ODRN als ook de gemeente Nijmegen hebben een kwartiermaker aangesteld die dit proces gaat begeleiden. De verwachting is dat de overdracht van de taken per 1 januari 2025 ingaan. De financiële gevolgen van de ontvlechting zijn nog niet inzichtelijk.
De ODRN verkent momenteel intensieve samenwerkingsmogelijkheden met de ODRA, zodat ze met het oog op de toekomst robuust blijven. Er wordt landelijk en regionaal gesproken over intensievere samenwerking of fusie tussen omgevingsdiensten. Door een intensievere
samenwerking op te zoeken blijven ze niet alleen robuust, maar wordt het kennis en
expertiseniveau ook vergroot.
Ten aanzien van deze ontwikkelingen wordt uitgegaan van het volgende: de personele ontwikkelingen die met deze fusie/samenwerking gepaard gaan moeten samenvallen met de ontwikkelingen binnen het Gelders Stelsel. Dit geldt ook voor de ontvlechting BRIKS taken van de gemeente Nijmegen.

ODRN

2024

2023

Balanstotaal

3.338

4.040

Eigen vermogen

104

1.057

Vreemd vermogen

3.234

2.983

Totaal exploitatie

28.892

24.186

Beuningen deelname %

8,13%

6,68%

Gemeentelijke bijdrage

2.348

1.615

Inventarisatie risico's

1.487

1.223

Weerstandsvermogen

12%

60%

Risico tekort Beuningen

68

0

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2023 11:07:03 met de export van 10/05/2023 10:52:17