Paragrafen

Verbonden partijen

Openbaar belang

De Gemeenschappelijke Regeling GGD Gelderland-Zuid omvat veertien gemeenten. De hoofdtaak van een GGD betreft - op basis van de Wet Publieke Gezondheid - het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners op alle leeftijden. Dit doet de GGD samen met de inwoners, maar ook met partners in zorg, onderwijs, welzijn en veiligheid. Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen in de samenleving. Een gemeente moet voor de uitvoering van gezondheidstaken een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in stand houden (artikel 14 lid 1 WPG).

In 2023 is de meerjarenstrategie geactualiseerd voor de jaren 2024 tot en met 2027. Voor de Programmabegroting GGD 2024 is nog uitgegaan van de leidende principes en strategische thema’s uit de meerjarenstrategie 2020- 2023.
De belangrijkste doelen en ontwikkelingen zijn:

  • Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
    In het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA) heeft de GGD een prominente rol op het gebied van het regionale gezondheidsbeleid. Het GALA kent vijftien programma’s. Het versterken van de kennisfunctie van de GGD is een van de programma’s om daarmee de regio te ondersteunen in de verschillende opgaven vanuit het GALA en het IZA. De gemeenten in het Rijk van Nijmegen hebben de GGD daartoe gezamenlijk opdracht gegeven. Voor het GALA vragen de gemeenten tevens de expertise van de GGD op het gebied van gezondheidspreventie en –bevordering.
    Voor het IZA sluit de GGD aan bij het opstellen van het regiobeeld en het leggen van verbindingen tussen het sociaal en het medisch domein.
  • Data- en informatiegestuurd werken
    Het doel van datagestuurd werken is om de taken van de GGD effectiever en efficiënter uit te voeren. Het geeft beter inzicht in samenhangende gezondheidsgegevens, zoals voor het organiseren van preventie in het sociale domein. Het ondersteunt de gemeenten bij het maken van keuzes in het lokale (preventieve) gezondheids- en veiligheidsbeleid.
    Data- en informatiegestuurd werken is belangrijk voor de versteviging van de kennisfunctie ten behoeve van het GALA en IZA.
  • Veilig Thuis
    Veilig Thuis kenmerkt zich door grote fluctuaties in instroom en incidentele vragen en ontwikkelingen. De begroting bevat daardoor veel onzekerheid. Vanaf 2024 hanteert de GGD een nieuwe begrotingssystematiek voor Veilig Thuis, waardoor er meer stabiliteit in de begroting wordt gebracht. Er wordt overgegaan naar een meerjarige formatiebegroting, waarbij het gemiddelde aantal diensten van de laatste drie jaar wordt gebruikt. Er komt een egalisatiereserve voor het opvangen fluctuaties in instroom.
    De toekomst van Veilig Thuis hangt af van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming dat momenteel wordt uitgewerkt.
  • Bijzondere Zorg
    Het aantal trajecten bij het Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. De gemeenten en de GGD hebben afspraken gemaakt over efficiëntere samenwerking, een betere afstemming en over monitoring tussen MBZ en het lokale veld, zodat de minder complexe meldingen sneller kunnen worden overgedragen naar het lokale veld of de situatie minder escaleert. Het doel is dat de cliënt sneller de juiste hulp krijgt.  
  • Forensische geneeskunde
    De rijksoverheid werkt samen met GGDGHOR Nederland aan verbetering van de organisatie van de forensische geneeskunde, zoals de uitvoering van de lijkschouw, medische arrestantenzorg en de forensisch medisch expertise bij kindermishandeling. Verbeterde samenwerking is ook nodig aangezien er steeds groter wordende schaarste is onder de forensisch artsen. Er wordt gewerkt aan een bovenregionale organisatie in regio Oost om deze GGD-taken toekomstbestendig te maken.
  • Gezonde leefomgeving
    Een belangrijke ontwikkeling betreft de invoering van de Omgevingswet. De GGD ondersteunt gemeenten, op verzoek, bij de invulling van het onderdeel gezondheid in de fysieke en sociale leefomgeving van de Omgevingswet.

Een belangrijke financiële risico is:

  • Prijsstijgingen en krapte op de arbeidsmarkt
    Prijsstijgingen bij materialen, energie en ingehuurde diensten vormen een risico. De exacte gevolgen van de prijsstijgingen zijn moeilijk in te schatten.
    De zorgsector kampt met krapte op de arbeidsmarkt. Het risico bestaat dat de formatie niet op orde is, waardoor extra kosten op de GGD afkomen. Het personeelstekort speelt met name bij artsen. De krapte bij forensisch geneeskundigen begint acute vormen aan te nemen waardoor het risico niet alleen financieel van aard is maar ook de beschikbaarheid van deze dienstverlening mogelijk in gevaar komt. Door de krapte zullen vergoedingen van de artsen waarschijnlijk verhoogd worden.


GGD Geldeland-Zuid

2024

2023

Balanstotaal

22.657

22.865

Eigen vermogen

1.862

1.962

Vreemd vermogen

20.795

20.903

Totaal exploitatie

45.936

40.289

Beuningen deelname %

5,29%

5,22%

Gemeentelijke bijdrage

1.587

1.435

Inventarisatie risico's

3.237

3.739

% Weerstandsvermogen

49%

45%

Risico tekort Beuningen

87

107

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2023 11:07:03 met de export van 10/05/2023 10:52:17